torsdag, januari 29, 2009

Ekonomiprofessorn, lyckan och glow-in-the-dark-napparna

På Skavlan förra veckan pratade de om lycka. En ekonomiprofessor med skägg och långt hår sa att i hela världen så skattas lyckan på en 10-gradig skal till 5,8 men i Sverige skattar vi vår lycka till 5,6. Och om något positivt händer som ökar ens lycka så ökar den i max tre månader. Sen är ens lyckonivå tillbaka på den nivå som man var innan. Samma gäller om något sorgligt händer. Väldigt viktig forskning det här, ekonomiprofessorn, men vad betyder det? Enligt honom så kommer alltså min lycka över att ha blivit pappa vara tillbaka på den nivå den var innan jag blev pappa om mindre än två och en halv månad. Och min lägre lyckonivå över att morfar dog kommer snart vara tillbaka till - ja - 5,6 (5, 8 om jag hade bott någon annanstans). Forskning visar det, sa professorn.
Han sa inget om vad som händer om man drabbas av två känslor samtidigt.
Han sa inget om att vi kan förtrycka våra känslor.
Han sa inget om att vi tolkar våra känslor.
Han sa inget om att vi kan påverka våra känslor.
Han sa inget om varför han om professor i ekonomi satt och berättade om forskning på lycka. Var är kopplingen (Jo att vi ska köpa oss lyckliga så klart - om vi hela tiden handlar saker som gör oss lyckliga kan vi säkert höja vår medellycka. Kanske handlar vi för lite i Sverige)?
Han pratade bara om lycka som något som kan mätas - som temperaturen ungefär.

Dagens konsumentupplysning för nyblivna småbarnsföräldrar: Glow-in-the-dark-nappar lyser inte särskilt bra. Dessutom lyser ju inte barnet så idéen är ändå lite ofullständig.

För övrigt har Skavlan alldeles för många gäster per program. De hinner bara sätta sig så kommer nästa gäst. Vad är mening med att Lukas Moodysson ska sitta och se när Kjerstin Dellert gör pensionärsgympa och förtalar Jonas Gardell?

Vad är det med ekonomiprofessorer och hår? I slutet på 90-talet var det två ekonomiprofessorer som dök upp här och där och pratade om funky business. De hade svarta kläder och varken hår eller skägg. Nu är en ny ekonomiprofessor på väg att slå sig in i Mediasverige (när kommer boken?). Jag har sett honom på TV förut. Och han har istället både hår och skägg. Jag har lite svårt att lita på ekonomiprofessorer.

Aha - funky ekonomiprofessor för tio år sedan.

Hej jag vill vara Jim Morrisson/Rickard Wolf.

Etiketter: , ,

7 Comments:

Blogger Unknown said...

Det verkar som att du blandar ihop lycka med känslor. Ett vanligt misstag bland icke-ekonomiprofessorer.

Lycka är inte en känsla utan en rättighet – It's in the constitution!

30 januari, 2009 15:38  
Anonymous Anonym said...

Mycket nöjd Mirja fick hålla Olov på lunchen idag. Mycket trevligt sällskap. Tack!

Kerstin Dellert verkar vara i ropet nu. Såg henne skymta förbi på antikrundan (eller vad det nu heter), hon hade massa uppstoppade djur hemma. En räv hade fått en nosprotes eftersom hennes hund hade ätit på nosen. Helt sjukt. Själv ägnade jag hela min sommarsemeser på att försöka få Soya att apportera räv, tokjobbigt eftersom Soya verkligen verkligen inte ens ville leka med Mickel.
Såg du förresten stjärnorna på slottet? Det var riktigt skoj när Jonas Gardell tjurade ihop efterom han blr kränkt då han tillsammans med de andra deltagarna blev "tvingad" att spela i en orkester-konstellation. Musikfröken inkräktade tydligen på hans integritet. Vid ett annat tillfälle blev Dellert kränkt då hon av Jonas blev "tvingad" att spela teater. Hon hade tydligen inte piffat till sig vid tillfället. Mycket kul tyckte jag.. Mirja

30 januari, 2009 15:59  
Anonymous Anonym said...

Boken finns redan i handeln. Något annat vore väl otänkbart. Framträdanden och bokutgivning är såklart synkroniserade.
http://www.adlibris.com/dn/product.aspx?isbn=9197491985

31 januari, 2009 01:52  
Blogger Fredrik B said...

såg du inte att han hade svart nagellack. också.

skavlan suger som intervjuare, och ja, har för många gäster. men nåt är det. han får till en fruktbar stämning på nåt sätt.

31 januari, 2009 23:12  
Blogger Jon Söder said...

Arvid: Som vanligt är det du som har rätt och jag som har fel.

Mirja: Apportera räv? Vad blir nästa apportobjekt? Grävlingar? Bävrar? Björn? Jag såg jag såg. Däremot förstod jag inte slutet på serien. Kändes som en del som var för pikant hade blivit bortklippt. Det var väldigt plötsligt och en hel del okommenterat.

Henrik: Of course.

Fredrik B: När du säger det så såg jag ju det. Och. Jag förstår varför han har huvudet nedvänt på bilden.

01 februari, 2009 17:43  
Blogger Fredrik B said...

varför har han huvudet nedåtvänt på bilden?

03 februari, 2009 15:00  
Blogger Jon Söder said...

1. Se svår ut
2. Dölja sitt ansikte som inte är så fagert.

Eller vad tror du? Varför ska en ekonomiprofessor titta nedåt på bild?

03 februari, 2009 16:08  

Skicka en kommentar

<< Home