torsdag, januari 08, 2009

Vad betyder det här då Freud? (3)

Vaknade i morse med en skön och kanske lite oväntad kombination av låtar i på hjärnan. De liksom grabbade tag i varandra i en skön mix. Den ena känner alla igen och den andra är inte alls lika bekant för allmogen idag. Bee Gees Staying Alive samt Sators Pigvalley Beach. Den ena är lite svängig kastratdisco och den andra pang-på-rödbetan-rock. På en Satorkonsert i Hedemora motorstadion som jag såg sa Sator att de spelade Pigvalley Beach live för sista gången. Jag undrar om det blev en var sant. Tyvärr finns den inte på You Tube och jag har inte hittat den för allmän lyssning någon annanstans heller.

Med vad betyder det? En undermedveten längtan efter fest och dekadens?

Etiketter: , , ,

6 Comments:

Blogger Unknown said...

Nja tror inte så mycket på den där festteorin.

... först och främst betyder det att även du är fast i dagens mediasamhälle med musik 24-7.

Sedan kan man ju ganska lätt inse att du verkligen diggar Bee Gees (och annan fjollig musik), men inte riktigt kan erkänna det för dig själv. Därför lägger du till Sator på slutet i tron att det är riktigt tuff musik.

(Själv lyssnar jag just på The Gaylads -- ett namn som var helt ok på 60-talet, men kanske inte riktig har samma klang nuförtiden.)

08 januari, 2009 21:38  
Blogger Jon Söder said...

Jepp. Musik som skvalar på tomgång i huvudet tar det aldrig slut på. Och låtar jag inte hört på flera år poppar upp. Ständigt nya låtar. Jag har väl aldrig mörkat att jag gillar fjollig musik. Är löjligt förtjust i bombastiska 90-talstechnolåtar med helikoptrar, delfiner och blåa glasögon.

08 januari, 2009 22:53  
Blogger Unknown said...

Undermedvetet var orded. Ditt undermedvetna (överjaget) är helt enkelt inte lika frigjort som ditt medvetna jag. Du kan referera så många Eurasure-låtar du vill, men innerst inne nynnar du ändå på Sator. För balansens skull.

08 januari, 2009 23:09  
Blogger Jon Söder said...

Vad bra att du reder ut mina olika medvetandenivåer. Men var kommer folkmusiken in. I inget av de fall som jag kommit ihåg att jag vaknat med två låtar samtidigt på hjärnan har det varit folkmusik. Är folkmusiken bara en fasad? Något jag tror att jag gillar?

08 januari, 2009 23:27  
Blogger Unknown said...

Folkmusik är ett substitut (alt. substrat) av dina två egentliga passioner Bee Gees och Sator. Istället för fjollmusik och svenssonrock har det blivit fiolmusik och den där hattdansen (vad den nu hette).

För dig verkar det funka bra. Folkmusik är ju som vi alla vet inners inne ganska fjantigt, men ändå lite tufft på något märkligt vis. Men det bör ju tillläggas (sedär ett ord med tre 'l' på raken) att för de flesta kommer psykologiska slitningar, förr eller senare, leda till att antingen över- eller underjaget (ID) tar över (cf. Dr Jekyll/Mr Hyde). Substitut räcker inte hela vägen.

Antar att vi helt enkelt får vänta och se. Ett tips är att madrassera ett rum i källaren. Alternativt bör du starta ett discoband och flytta till Australien.

08 januari, 2009 23:48  
Blogger Fredrik B said...

HEJON
jag tänker på er dessa dagar.
lycka till.
för kännedom: det första som händer i dess nya liv är att de sticker en spruta i stackarn. k-vitamin fall i fall att bäbisen är blödarsjuk.

09 januari, 2009 08:11  

Skicka en kommentar

<< Home