fredag, januari 02, 2009

En sista titt på året som gått.

Förkyld igen. Inte däckad så att jag inte kan stiga upp och inte bara lite snörvlig. Svullen i halsen och kroppen har gått på en 60-70 procent. Sådär så att det funkar att vara uppe och göra saker men för trött för skidåkning och liknande. Har sovit ikapp med Petra som nu sömnladdar inför det som komma skall.

Så en uppsummering av året som gått. Mallen hämtad från Terese Isakssons Facebooksida:

1. Gjorde du något som du aldrig gjort förut? Jag har gjort Petra gravid. Jag har köpt bil.
2. Höll du några av dina nyårslöften? Tror inte jag avla något löfte. Jag brukar inte göra det.
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? En hel drös.
4. Dog någon som stod dig nära? Morfar
5. Vilka länder besökte du? Sverige.
6. Är det något du saknade år 2008 som du vill ha år 2009? Mer ledighet, mer sommar och mer vinter.
7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid minnas, och varför? Kanske 17:e december. Det var då morfar dog. Det var också 17:e december 1994 som jag klippte av mig det långa hår jag då hade mer eller mindre av tvång. Det var traumatiskt för mig så jag kommer fortfarande ihåg datumet.
8. Vad var din största framgång i år? Att det gick så bra för Petra att bli gravid.
9. Största misstaget? Misstag? Jag? Det kanske framtiden får utvisa.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Jag har varit rejält förkyld några gånger. Jag tror att jag skadat mig men kommer inte ihåg vad det kan ha varit.
11. Bästa köpet? TV:n? Bilen? Systemet för vattenburen värme? Mobilen? Dubbelsängen? Matsalsbordet? MP3-spelaren? 2008 var kapitalvarornas år.
12. Vad spenderade du mest pengar på? Vattenburen värme.
15. Gjorde någonting dig riktigt glad? Ja, många saker. Att åka i lössnö i Bydalen en vanlig vardagseftermiddag efter jobbet, att åka på turné i Sverige och hälsa på vänner, att höra morfar spisa av byalkisen, att veta att jag ska bli pappa, att bli morbror igen, att se att det går bra för lillebror.
16. Vilka sånger/artister kommer alltid att påminna dig om år 2008?Detektivbyrån. Anders Thunell och Olav L Mjelva.
17. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Varken eller tror jag.
18. Vad önskar du att du gjort mer? Skrivit kanske. Läst.
19. Vad önskar du att du gjort mindre? Dumsurfat, läst tidningen. Okynnesinformerat mig. Sett på TV.
20. Hur tillbringade du julen? I Öd och hemma med Petras familj. I mellandagarna var min familj hit en dag.
22. Blev du kär i år? Jag slutade inte vara det.
23. Hur många one night stands? Det räknas inte om det är med med ens förlovade, antar jag.
24. Favoritprogram på TV? Reklamfria filmer och Tell me you love me.
25. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Nej.
26. Bästa boken du läste i år? Sånt där är så svårt att komma ihåg. Jag har läst ganska många böcker i år men kommer inte på någon just nu sommed marginal slår de andra på fingrarna.
27. Största musikaliska upptäckten? Detektivbyrån.
28. Något du önskade dig och fick? Det mesta. Det gick nästan väl lätt.
29. Något du önskade dig men inte fick? Jag skulle vilja att det var lättare att spontanumgås med folk. Bara trilla förbi och att andra trillade förbi. En vag önskan om att bli trummis, men det är ingen som uppfyller den åt mig när jag sitter här och önskar för mig själv.
30. Årets bästa film? Såg kanske en eller två filmer på bio. Jag glömmer bort dem, filmerna.
31. Vad gjorde du på din födelsedag? Jobbade.
32. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mer semester. Varmare sommar. Mer tid med vänner.
33. Hur skulle du beskriva din stil år 2008? Natur och kultur.
34. Vad fick dig att må bra? Social samvaro.
35. Vilken kändis var du mest sugen på? Anders Flanders.
36. Vilken politisk debatt engagerade dig mest? Statliga uppköp av banker. Jag skrattar ihjäl mig åt åsikterna före och efter Carnegie. Tjena vindflöjlar.
37. Vem saknade du? Mormor.
38. De bästa nya människorna du träffade? Det bästa var att återse de gamla. Annars: Nikki och Sponge. Maja.
39. En värdefull läxa du lärt dig i år? Gamla hundar struntar i läxan.
40. Citera en sångtext som summerar ditt år:
Sångtexter är inte min grej. Jag lyssnar mer på melodier. Life/Universe med Detektivbyrån bekriver året bra.

Etiketter: , , ,

3 Comments:

Blogger Fredrik B said...

Okynnesinformerat.

02 januari, 2009 22:18  
Anonymous Anonym said...

Sett till det där i punkt 1, tycker jag det är lite tidigt att hävda att du inte "avla något löfte"*. Vem vet - hon kanske försörjer er som basketproffs en vacker dag.

* okej, misstolkningen förutsätter viss norrländsk läsning, men det var också vad jag gjorde.

05 januari, 2009 21:47  
Blogger Jon Söder said...

Fredrik B: Exakt.
Enar: Tss. Jag hoppas att det är något slags löfte och inte ett skämt eftersom det enligt alla beräkningar avlades i april. Men skämt avlas/avläggs väl knappast.

06 januari, 2009 11:09  

Skicka en kommentar

<< Home