torsdag, juli 19, 2007

Så hälsosamt och stärkande

Det blev en fjälltur till slut. Vi skulle gå i Bunnerfjällen, nära Storulvån. Man viker av från leden och går rakt upp i himlen till vänster, sen kommer man in iden ena storslagna dalen efter den andra. Tyvärr var det mulet uppe i dalarna så vi valde att gå ner på lägre höjder och följa lederna. Jag tyckte det var lite tråkigt, eftersom jag sett fram emot att gå där och det ser dramatiskt ut på kartan. Med facit i hand var det bra eftersom dimman/molnen på högre höjder inte lättade förrän sista dagen. Vi hade vandrat i minimjölk om vi hållit höjd.

Intressant var att vandra med andra än bara jag och Petra. Vi har utvecklat vår egen lilla fjällkultur kring hur man är och gör på fjället vid vandring, kring tältet osv. Samma verkar gälla för Carina och Tomas som vandrat ihop med andra tidigare. Jag är van att Petra tänker på vissa saker och hon är van vid att jag gör andra saker. Nu blev det två till att ta hänsyn till.


Jag och Tomas posar glatt i solen. Jag visar glatt upp min för vandringen nyinköpta surfskjorta. Den torkar förmodligen lika snabbt som märkeshögteknologiskatorkasnabbttröjor. Byxorna innehåller bomull till 75% vilket är ofint. Sådär ska man inte vika ner stövelskaften. Båda har tunga Lundhagsryggsäckar. Fy fy. Inte alls lättvikt.

Det känns långt borta, tiden när jag inte gick i fjällen. Att göra det med tält och grejer var det egentligen Petra som introducerade mig för. Det kändes väldigt främmande, bökigt och besvärligt och jag hade nog aldrig tänkt att jag skulle ge mig på nåt sånt. Vi surfade runt och vi hittade utsidan.se där jag till och från varit hang-around i forumet och läst om allt möjligt. Nu längtar jag mest bara efter fjällvandring. Andra sorters resor saknar jag sällan. OK, det är bökigt att packa, särskilt när det är två år sen sist. Det tar tid om man som vi torkar en del av maten själv. Och det är trist om det hällregnar några dagar i rad. Men ibland är det alldeles, alldeles underbart och då vill jag inte vara någon annanstans. För två somrar sedan lyckades vi klämma in tre fjällturer på sommaren, vilket för min del kändes löjligt lyxigt. Nu är det enkelt att ta en långhelg i fjällen och det kostar nästan ingenting. Vi har mellan en och två timmar till mina drömresmål.

Jag funderar på en hel del när det gäller fjällturer.

Turer jag är sugen på:
Se mer av Skäckelfjällen
Gå Lunndörrspasset och Storådörrspasset (ska visst vara ståtligare än Lapporten)
Göra ett nytt försök på Bunnerfjällen.
Ev se Sösjöfjällen.
Gå längs de vanliga lederna i Jämtlandsfjällen.

Utrustning:
Nya kängor eller stövlar. Just nu går jag med ett par nästan omönstrade gummistövlar utan någon som helst dämpning vilket gör lite ont i fötterna och benen på hårda leder.
Prova lättare grejer. Det blir roligare med lättare packning. Petra har köpt en bok om att vandra fjäderlätt. Det finns en del vikt att spara om man väljer lite lägre komfort.
Hur är det att använda t.ex. gasbrännare utan vindskydd, dvs överge gamla hederliga Trangiaspritköket?
Hur är det att använda tarp eller tarptält? Under den här turens regnande och kottsvärmar var vårt tält med rejäl absid (förtält) en välsignelse eftersom vi även kunde använda det till matlagning.
Hur är lättviktsryggsäckarna?
Andas material som andas? Jag blir svettig så fort jag drar på mig regnstället.

Hur är det att gå helt solo? Hur är det att gå med någon som inte är Petra? Står jag ut med någon annan och hur är det att få mera bärhjälp?

Sakerna vi har funderat på är otaliga. Ett av de roligaste tipsen för att billigt spara några gram i packningen är att använda skålen från Felix fryssoppor som tallrik. Jättelätt och okrossbar. Det finns så många smarta och enkla lösningar.

Det vore kul att hinna med minst en fjälltur till innnan hösten. Petra har redan en inbokad med gamla arbetskamrater.

Etiketter: , ,

3 Comments:

Blogger Anders said...

Det där såg ju trevligt ut.

Själv drar jag till Frankrike på söndag.

24 juli, 2007 10:53  
Blogger Jon Söder said...

Men trevlig resa! Kul att bli upphittad av dig.

27 juli, 2007 11:57  
Anonymous Anonym said...

Fint med ett soligt foto, men regn kan ju ha sin charm också så länge man har ett rymligt tält uppslaget (helst Jons och Petras :-)

För övrigt står nu boken om lättviktsvandring på min officiella önskelista...

30 juli, 2007 19:18  

Skicka en kommentar

<< Home