söndag, maj 21, 2006

Skrivande, kulturnatta, konstväg och lite schlager

En till Umeåresa. Den sista på kursen Skapande Svenska. Vi avslutade med fest hemma hos Viktor och Terese. I vanlig ordning i slutet på kurser undrar alla varför vi inte umgåtts mer och tycker att vi måste hålla kontakten.

Viktor och Terese är så söta. Hon är hårdrockare och han poet. Viktor är med i Debut 2006 och Terese vann studenttidningen Vertex skrivartävling. Själv har jag inte skickat någon text nånstans. Jag läste med dem på Skrivarlinjen i Gävle också.

På lördagen var det enskilda samtal med skrivarfröken. Jag hade mitt kl. 9 och bussen gick 16. Gled runt på stan då Umeå firade kulturnatta (borde den inte heta något annat då?). Evenemanget måste få vilken politiker som helst som är för ett sjudande föreningsliv att pysa över av självgodhet. Jag såg bland annat
  • en hopprepsgrupp i godiströjor
  • afrikanska trumspelare i afrikamusikerkläder och nya gympadojjor
  • några dansgrupper
  • Pingstkyrkans kristna (duh) musikgrupp (er?)
  • Lotustrion där Pedro Blom var med i kinaskjorta.

Perfekt väder och allt. En av dansgrupperna dansade streetdance. Inte supersynkroniserat eller tajt, men med engagemang, inspiration och glädje så jag blev gråtfärdig. De var så jävla bra bara för hur de visade att de verkligen gillade det de gjorde.

Engagemanget har varit en av de roligaste grejen med kursen i Umeå. Folk har tagit varandras texter på fullt allvar oavsett kvalité och genre. I min grupp har vi varit som de värsta italienarna och pratat i mun på varandra och gjort stora gester och varit allt annat än överens. Skitkul. Och jag är inte den som brukar söka polemik. Men här var det med hjärtat som folk diskuterade.

En sista resa på länge med Sextitrean genom inlandet. Fram till Dorotea dyker det upp mer eller mindre knäppa konstverk längs vägen som ofta är underhållande (det heter Konstvägen Sju Älvar och på hemsidan har jag hämtat bilderna - det finns fler). Jag gillar bland annat:













Hornstatyn ute i vattnet.












En kraftledning i cirkel som gör att strömmen får ta en omväg för omvägens skull.













Repen vid flygrakan. Jag har undrat över dem varje gång jag passerat och tänkt att de antingen är någon slags antenner eller att de ringar in provytor som ska hålla renarna borta från att äta i dessa ytor. Detta för att se vad som kommer upp då. Så brukar det vara i fjällen. Tydligen ska verket få folk att sakta in och köra försiktigt. Dessutom är det inspirerat av samernas tennbroderier. Jag missade hela tanken, men det var kul ändå.

Och Lordi vann schlagern. Vore det inte för attributen och den skrapiga rösten vore det som vilken poplåt som helst. Bara lite svängigare än snittet. Undra vilken låt lillasyster Frida hade som favorit. Hon prickar i princip alltid rätt och jag är alltid ute och seglar de gånger jag tittar (utom när Herreys vann). Fast i år var det inte så svårgissat även om jag mesade och inte gissade eller röstade alls.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Joru, lillasyster Frida prickade in topp 5 iår. Jag vågade inte riktigt tro att Lordi skulle skulle vinna, men att de skulle hamna högt visste jag! Jag gillade även humorn i Litauens låt, we are the winners, speciellt han i röd slips som fick frispel i gitarrsolot.

Jag har svårt att se dig som en yvig italienare, men ingenting är omöjligt i rätt sällskap! Repen längs vägen fanns där redan "på min tid", konstigt att de är kvar än... jag börjar nog bli tant...

22 maj, 2006 19:21  
Blogger Jon Söder said...

...alltså, vi pratar kanske inte lite snabbt som italienare eller viftar med armarna, men ändå.

22 maj, 2006 19:44  
Anonymous Anonym said...

Tack, du är så söt!

25 maj, 2006 10:04  

Skicka en kommentar

<< Home