onsdag, maj 03, 2006

Postnummerförändringen

På en sida om marknadsanalys får man reda på vem man är beroende på vilket postnummer man har.

När jag bodde i Linköping var jag:

Typ B03 Internet och Mingel
Utmärkande drag
Unga
Välutbildade
Singlar eller sambos
Hög- och medelinkomsttagare
Mindre hyresrätt i storstad/närförort
Nöjesintresserade
Förändringsbenägna individualister


Nu är jag:

Typ E14 Dagens dubbel
Utmärkande drag
Mycket unga
Yrkesutbildade
Singlar
Låg- och medelinkomsttagare
Hyressrätt i små- och medelstora städer
Kvällsstidningsläsande
Förändringsbenägna kollektivister


Jag är inte längre välutbildad utan yrkesutbildad och min lön har sänkts. Från att vara nöjesintresserad har jag gått över till att läsa kvällstidningar.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

MIN 2-ÅRING HAR FLYTTAT HEMIFRÅN!
Och jag är hemintresserad:


Typ L41 Gröna vågen

Utmärkande drag

Äldre
Yrkesutbildade
Gifta par utan hemmaboende barn
Medelinkomsttagare
Större jordbruksfastigheter i glesbygd
Jakt, fiske, hem- och motorintresserade
Traditionalistiska kollektivister

04 maj, 2006 14:34  
Blogger Jon Söder said...

Hej din gamling.

Försöker du dölja ditt jakt och motorintresse?

Själv är jag fortfarande mycket ung.

04 maj, 2006 14:40  
Anonymous Anonym said...

jag är

Typ C05 Vetandets värld

Utmärkande drag

Unga
Välutbildade
Singlar
Hög- och medelinkomsttagare
Bostadsrätt i universitetsstad
Kultur- och samhällsintresserade
Förändringsbenägna och kunskapstörstande

tycker det stämmer bra på mig. Rolig sida förresten.

05 maj, 2006 13:33  
Anonymous Anonym said...

Typ D13 Pension och tradition

Utmärkande drag

- Pensionärer
- Yrkesutbildade
- Änka/Änkling eller frånskild
- Låg- och medelinkomsttagare
- Hyressrätt i små- och medelstora städer
- Morgon- och kvällsstidningsläsande
- Traditionalist och kollektivist

Men jag tycke det var roligare på den tiden Böles "Borgare och bönder" hette "Postorder och släpkärra".

08 maj, 2006 00:01  
Blogger Jon Söder said...

Fler detaljer är alltid roligare. Men den gamla funkar inte längre för nu har väl i princip alla, även de i Böle, CD-spelare.

OK, är det bra eller dåligt om man uppfyller fördomsprofilen? (allt är bra eller dåligt - there is no in between eller det beror på).

08 maj, 2006 10:03  
Anonymous Anonym said...

Det är alltid dåligt om man uppfyller fördomsprofilen/lever upp till folks förväntningar/om folk öht vet vars de har en. Man ska aldrig ge folk vad de vill ha, en Jävlas inte med Stockholmarna-tröja funkar bäst i Vilhelmina.

Sedan kanske man kan säga att det beror på i hur stor skala man drar upp det. Ska man se uddaidealet det i det lilla, typ i mellersta delen av Stornäsan, eller ska man vara udda sett gentemot Norrland i stort?

09 maj, 2006 01:26  
Blogger Jon Söder said...

Aaaaa. Nu vet jag tröjan tröjan. Om det inte är för lång text. Det Hallands-Sandra sa när vi nollades och hon överväldigades av att det var så många norrlänningar i klassen:
"Tänk, det bor jättemånga människor i Norrland och det är aldrig nån som tänker på dom." Apropå att vara udda mot Norrland i stort.

Blir man inte förutsägbar på ett sätt om man hela tiden försöker vara oförutsägbar? Är det mål att gå mot strömmen bara för sakens skull? Jag tycker det är skittufft att vara kille och börja med balett när man är 27 (som ju går mot fördomsprofilen) för att man just upptäckt balett och tycker det är häftigt. Däremot tycker jag att det är lite töntigt om man börjar med balett när man är kille och 27 bara för att man vill gå mot strömmen. Det är till och med lite töntigare än om alla ens kompisar börjar och man hakar på strömmen då det ju finns en social anledning att börja.

09 maj, 2006 09:27  
Blogger Jon Söder said...

Jag måste fortsätta. Alltså, när man söker det udda kan jag känna att det kan finnas någon slags titta-på-mig-desperation i det. Samma desperation som hos den som söker det normala för att vara godkänd (ok det gör vi väl alla mer eller midre, men ändå). Om man däremot är det udda av passion eller intresse så är jag med.

09 maj, 2006 09:32  
Anonymous Anonym said...

Javisst. Det är givetvis samma behovstrappeindex hos uddarna som hos normalarna. Samma som hos alla. Same same but different.

Klart det är lite töntigt att bli gammgubbbballerina bara för att vara uddasnubbe. Utan hjärta har det liksom ingen .. puls. Men icke förty vill jag framhärda att egensinnet har ett egenvärde.

Du är välkommen till vulken och göra tröjan. Givetvis. Den är inte för lång.

09 maj, 2006 09:51  
Blogger Jon Söder said...

Apropå att vara udda... Jag tänker att alltid at den ena eller andra tröjtexten skulle vara kul. Sen vet jag inte om jag skulle bära den. Jag använder knappt festivaltröjan till den festival som jag själv är med och ordnar. Fast min Peoples republic of Sveg tröja går jag glatt runt i.

10 maj, 2006 14:45  
Anonymous Anonym said...

~o, så är et ju. Man ids ju inte bära dem. Skillnaden är att jag iallafall trycker dem, vilket innebär att om man inte är så attitydsugen blir det j*mrans svårt att hitta sig en tröja alls.

12 maj, 2006 21:03  
Blogger Jon Söder said...

Jag hade en period när jag typ bara ville vara beige och brun och bara styrka längs väggarna. Då saknade jag såna kläder. Förra året kände jag att jag ville ha mer färg på kläderna. Då fanns det bara färgglada kläder med ungdomstryck typ JL, We och sånt så då gick jag i min gamla gröna Indiska kortärmade skjorta hela tiden (när jag köpte den tyckte jag att den var för tajt, nu använder jag nästan bara den av de plagg jag köpte då)

14 maj, 2006 23:09  

Skicka en kommentar

<< Home