måndag, maj 01, 2006

Packa bilen

Igår åkte vi till Åre, jag, Petra och Hummel som är på besök. Han ska till Sundsvall imorrn. När jag höll på att packa bilen såg jag en svartmuskig man sitta på en uteplats tillsammans med en kvinna. Mannen såg nästan ut att sova och kvinnan tittade på mig när jag gick förbi. Mannen såg lite härjad ut. Efter ett tag hade kvinnan försvunnit. Mannen satt kvar. Han tittade inte på mig när jag passerade han tittade kanske ner i backen. Han såg väldigt sorgsen ut bakom sin mustasch och sina svarta ögonbryn. Precis när vi satt oss i bilen kom en polisbil. Poliserna tryckte upp mannen mot bilen. Han såg ut att helst vilja sitta kvar på uteplatsen i solen.

Mitt förstående och frimodiga jag tycker att han kunde få sitta där. Mitt mer ängsliga jag drömde en dröm om svartmuskiga män som tränger sig på. I rädslan har jag en en liten rasist som drar mig i handen.

Dagens födelsedagsbarn: Mamma. När kungen fyller år flaggas det. När mamma fyller år är alla lediga.