söndag, november 11, 2007

Gävle nästa

Jag har gjort det förut och gör det igen. Åker baklänges i första klass på X2000 framför en dator och med gratiskaffe och en gratis Aftonbladet som mest handlar om fotboll och Idol. Jag dricker kaffe fast jag borde äta av medköpt pastasallad för jag vill ha lite kaffemys men jag strular med att logga in på SJ:s trådlösa nätverk samtidigt som jag dricker kaffe så myset kommer av sig.

Det har varit RFoD-möte igen och jag har varit lite off. Jag vill mest vara hemma och titta på snön och fnula på hemma. Basta kanske. Jag tänker hela tiden att jag vill basta eller bara gå ut och gå. Men det blir liksom inte av. Och jag tyckte att Stockholm var grått och trist och kallt, för jag hade inte klätt mig för kallväder. Jag skyller på att det är förra veckans jobb som hänger i och särskilt då helgen. Jag har inte varit upplagd för nåt särskilt på ett tag. Förutom att sladda med bilen då. Det har hittills inte tappat tjusningen på mig och jag har ändå haft körkort i drygt 13 år så det lär väl ta ett tag till innan jag lessnar.

Vi slutade tidigare än det var sagt och jag visste inte riktigt vad jag skulle göra av mig, men hamnade på Kulturhusets läsesal och läste kulturtidningar jag inte läst förut och hamnade till slut sittandes vid fönstren mot Sergels torg och tittade utan att tänka eller fundera på fordon och folk som susade och gick, alla mot egna mål. En halvtimme sådär med blicken på ingenting och paus från allt i väntan på tåget men samtidigt i mitt i huvudstan, men ändå lite samma känsla som att sitta vid en sjö och bara titta på ingenting och släppa tankarnas malande kring stort och smått.

Folk runt mig med datorer verkar mest se på film. Och jag som inte ens kan komma på vilken film jag senast såg. Till och från luktar det lite väl mycket människa här i första klass. Jag föredrar lukten av kaffe eller lukten av Gott och blandat men allt blandar sig och efter tågstoppen fylls luften på med friskluft och utandingen från nyrökta människor.

Gävle nästa, säger kartan på SJ:s inloggningssida som visar var vi är.

Etiketter: