torsdag, september 06, 2007

Resångest - not

Får någon vecka sedan ojjade mig för att jag har så lång restid till kommande styrelsemöte för RFoD. Just nu känns det ganska skönt. Många många timmar då ingen förväntar sig något alls av mig. Jag kan inte göra något hemma och jag kan inte göra något med jobbet och jag behöver inte känna själv att jag är onyttig. Jag ska förkovra mig i någon skön bok, kanske sitta och skriva, lyssna på musik. Men inte helt otroligt kan det ta några timmars resa innan jag kommer mig för med något alls. Jag kommer och sitta och bara se ut och låta min gamla skogsägarbarnskada få blomma ut när jag sitter och tittar på hur olika skogar växer, men också på sjöar, tjärnar och myrar (impediment).

Myrar alltså. Så mycket som jag var less på myrar som barn ibland. Man fick vatten i stövlarna, det var gungfly när man fiskade och hjortonplockningen. Man plockade lite bär så var botten fylld. Man plockade mer så var hinken halvfylld. Man plockade än mer så var hinken visserligen tyngre men likväl fortfarande halvfylld och blev aldrig mer. Och halvfrusna myrar på älgjakten. Myren är nästan frusen. Den bär så pass att den håller tills man lagt 75% av kroppstyngden på foten, sen brakar man igenom till klafset. Och myrvatten och lukten av myrvatten - varmt och jålmigt när man går ner sig på sommaren men annars alltid kallt. Och lukten - järn och ruttet. Ändå är myr nåt som verkligen känns barndom och hemma. Utanför mormor och morfars hus ligger en myr. Inte långt från vårt hus i Sveg är det också myrar. När jag ser en myr med korta, taniga tallar så är det hemma om den ser rätt ut. Det är som saltlakrits och Kalles kaviar när man varit utomlands en längre tid.

Fredrik B frågar om en fortsättning på gårdagens kurs i konsekvenspedagogik. Just nu är jag för trött för att ge en så det lär knappast bli av senare heller kanske. Men lugn, det kommer fler kurser i framtiden så då kommer det säkert mer. Det jag kommer ihåg just nu om dagens kurs handlar mest om hur medarbetarmöten ska fungera. Väldigt intressant, samtidigt som det ställer stora krav på den som leder mötena och förstås även medarbetarna.

Imorgon åker jag alltså till Torshälla utanför Eskilstuna. Mellan 15 och 18 imorgon kommer jag hänga i Eskilstuna. Någon som har tips på skojiga saker man bara måste göra där och då? Jag vet inget om Eskilstuna som har med sevärdheter att göra. Vad jag vet om Eskilstuna:
  • Många Sverigefinnar.
  • Volvo BM
  • Nåt med Otekompo eller nåt är ett stort företag där.
  • Ett zoo där en kurskamrats exsambo varit Fantomen
  • Kent och Hagnesta Hill
  • Kom Yvonne därifrån också?
  • Numera pendlingsort till Stockholm.
  • Inget mer förutom bekanta som kommer därifrån
Tänk, imorgon kväll kommer jag helt säkert veta mer om Eskilstuna än jag vet nu. Vad ska jag göra med all kunskap?

Uppdatering: Bodil Malmsten verkar inte heller alltid vara helt förtjust i resor.

Etiketter: , , , ,

1 Comments:

Blogger Anna Maria said...

Min pappa bodde i Eskilstuna n�r han var ton�ring. Och mina f�r�ldrar firade sin f�rsta br�llopsdag genom att g� p� fotbollsmatch d�r.
Men den informationen har ju inte du n�n nytta av.

Ditt shaky face var roligast.

06 september, 2007 22:51  

Skicka en kommentar

<< Home