onsdag, september 05, 2007

Att ta konsekvensen - Jon går på kurs

Jag går på kurs med jobbet. Det är kurs i konsekvenspedagogik, som ska vara personalens gemensamma utgångspunkt när vi jobbar. En tredagarskurs har blivit komprimerad till en och en halvdag av en anledning som jag inte vet. Föreläsaren trycker i oss klokheter allt vad han kan. Och jag känner att mycket av det som är sägs är oerhört klokt och bra och användbart, men jag hiner inte reflerktera över det han säger och jag skulle vilja prata med mina arbetskamrater om det han säger så jag får smälta det och bearbeta det och förstå det utifrån vad vi gör. Men det känns bra och nödvändigt. Vi ska inte bara släcka bränder längre vi ska förbereda oss på vad vi ska göra om det börja brinna, vi ska vara så bra så det inte börjar brinna - och det är mina egna metaforer.

Jag hoppas att jag kan ta med mig så mycket som möjligt av det som sägs.

Konsekvenspedagogiken bygger på existensialismen. Vi är dömda till frihet och till att välja. I varje situation finns det val som måste göras. Att inte välja är också ett val. Vi är summan av våra val - nåt sånt. Denna livssyn ska vi försöka förmedla. Att man alltid kan välja på mer än ett sätt. Det vi väljer att göra får konsekvenser. Samma handling kan ge olika konsekvenser i olika sitationer. Vår uppgift blir att försöka visa på olika handlingsalternativ och vad de får eller kan få för konsekvenser. Vi kan inte bestämma vad de som bor hos oss ska göra, men vi kan försöka informera om vad som händer beroende på vad de väljer att göra. För att detta ska vara meningsfullt ska konsekvenserna vara logiska utifrån handlingen - typ att om man kommer försent till bussen missar man den. Inte - om man kommer försent till bussen måste man betala böter. Här ser jag en utmaning - att själv se logiska konsekvenser som är möjliga. För att en konsekvens ska vara en konsekvens och inte straff måste den som handlar vara medveten om konsekvensen, annars blir det ett straff. Jag gillar att man se så på handlingar - att det inte finns ett rätt och fel utan mer en fråga som handlar om man är villig att ta konsekvensen av det man gör. Det svåra för oss som jobbar är att veta vilka möjliga handlingar och konskvenser som man kan behöva gå igenom och när man helt enkelt kan använda s.k. sunt förnuft och mena att det där borde du förstå att du inte kan göra och sen handla utifrån det.

Som ni kanske märker är jag ganska fullproppad och jag vet inte än vad jag tycker och tänker om allt som gått igenom idag. Imorgon följer en halv dag till.

Etiketter: ,

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mycket intressant. Jag kommer tillbaka i morgon.
Annars får jag ju inte läsa fortsättningen.

06 september, 2007 08:41  

Skicka en kommentar

<< Home