fredag, augusti 25, 2006

Oh yeah

Jag har ett jobb och därmed pengar (snart) och en titel och ett nytt liv som jag inte vet så mycket om. Jag ska jobba i Funäsdalen och min titel blir kognitionssamordnare (Är jag den enda i Sverige?). Det står så i min arbetsplats papper. Just nu känns det djävligt bra. Jag kan släppa ner några av alla de bollar jag haft i luften. Jag kan i stort fokusera på en sak. Jag kommer få en regelbunden inkomst.

Jag kommer behöva en egen bil. Just nu är jag jävligt sugen på en Volvo 245. Var det inte med den bilen som bilbranschen peakade? Den är liksom bara bil. Inget annat, inget lull, inget krafs. Och de går och går och vilken hemmamekaniker som helst (jag är dock ingen sån) kan laga dem med hammare och stämjärn.

Är just nu i Sveg och kom hit i det som är familjen Söders bil sedan hösten -87. Kom in i Sveg lyssnandes på Jerry Williams. Solen sken, I can Jive och Härjeånsfontänen i Ljusnan sprutade vatten. Så jag drog en runda som den Volvoraggare in disguise jag är.

Jag vet väldigt lite om min närmaste framtid, men allt känns rätt utom att jag kommer träffa Petra ganska lite under en period.

17 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja men vad ska du göra då?
Ge oss en smula av din information i alla fall!

25 augusti, 2006 21:31  
Anonymous Anonym said...

Precis, ge oss mer. Typ vem är det som anställer kognitionssamordnare i Funäsdalen?

Din sökning på "kognitionssamordnare" gav inga träffar.

I övrigt är 245 helt rätt. Särskilt i kombination med Jerka.

28 augusti, 2006 07:40  
Anonymous Anonym said...

Bara för att gissa, så gissar jag på landstinget som arbetsgivaren...

28 augusti, 2006 09:11  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

28 augusti, 2006 12:18  
Anonymous Anonym said...

Obsalut! Så måste det vara.
Och mer west än Funäsdalen är ju svårt att uppbringa i Sverige.

Imorgon åker jag till Kenseimupparna på LiU och hoppas att de ska frälsa mig.

28 augusti, 2006 14:21  
Anonymous Anonym said...

Jaja, kAnsei då.

28 augusti, 2006 14:22  
Blogger Jon Söder said...

Det är en friskola och gymnasieskola i internatform. Jag kommer bland annat vara lärare och ha med boendet att göra. Vidare kommer jag vara med och göra världen användarvänlig (jag jag vet att en riktig kognitionsvetare inte säger användarvänlig men wtf). Kan inte säga så mycket mer här och nu.

30 augusti, 2006 12:32  
Anonymous Anonym said...

Fränt.

Förresten är det en Volvo Express du ska ha:
http://www.blocket.se/vi/9065143.htm?ca=2_s

30 augusti, 2006 23:12  
Anonymous Anonym said...

Det är en bäbisblå 242a du ska ha faktiskt. Man tror att det är en 245a man ska ha, men 242an är snyggare, tjejigare och mycket billigare. Och du ska väl inte frakta?

31 augusti, 2006 17:54  
Anonymous Anonym said...

Du har rätt Fredrik, det är nog det att man känner sig så manlig när man få lasta sin gyllene (inte fullt så macho färg, måhända)skåpbil till bristningsgränsen. Det tror jag Carina också håller med om efter flytten nyss. Synd bara att vi inte fick upp nåt på taket också.

Men om man inte har det hävdningsbehovet kan ju en ljusblå 242:a räcka.

01 september, 2006 14:23  
Blogger Jon Söder said...

Fredrik: Vi har redan en tvådörrars bil vars förre ägare tyckte var "för tjejjig", så den kvoten är redan uppfylld.

Som barn undrade jag alltid vad som fanns däruppe under taket i en Volvo Express. Så jag har beundrat dem.

Det verkar som att i alla fall två som läser bloggen skulle vilja ha en egen 240 i någon form...

02 september, 2006 00:16  
Anonymous Anonym said...

Men jag har ju redn en Duett, om än i modern tappning oh gjord i Frankrike.

02 september, 2006 13:24  
Anonymous Anonym said...

'Härjeånsfontänen' är f.ö. ett vackert ord.

05 september, 2006 07:31  
Blogger MaNo said...

Grattis till Funäsdalen, oavsett vilken bil du kommer dit i. När startar jobbet? Det låter riktigt skumt och ordentligt spännande (på mitt sätt att se det).
Hur långt är det från Östersund till Funäs?

05 september, 2006 22:04  
Blogger Jon Söder said...

1. Nä Enar. En Cittra är inte en Volvo. Farfar körde Citroen. Morfar kör Volvo. Citroën var lullets högborg då en Volvo fortfarande var fyra hjul, en ratt, en motor och trepunktsbälten.

2. Haha. I Härjedalen heter allt nåt med Härje. I Jämtland heter allt något med Jämt. För övrigt har Jämtlands och Härjedalens två största transportbolag gått ihop. De heter förstås Jämtfrakt och Härjelast. Skylten på Härjeånsfontänen kantlackade jag under min sommar på made in sweg - numera Brand Factory.

3.Jobbet har redan startat. Det är typ 21 mil att köra. Det tar strax 2,5 - 3 timmar att köra och 3,5 timmar med buss (tror jag)

4. Enligt säkra källor (kusin Pär) drar en gammelvolvo mycket mer bensin. Hans 142 drar aldrig under litern. Jag hade på senaste tankningen lyckats komma under 0,8 l/mil med 245:an (en 88:a). 242:orna och Volvo Express tillverkades väl inte så länge. Eller?

06 september, 2006 00:50  
Anonymous Anonym said...

Cittror har alltid varit lullets högborg och dess raka antites, aldrig något däremellan. Motor och trepunktsbälten och sånt lull hade jag aldrig på min första bil och såvitt jag vet har Volvo inte någon basic skåpbil i sitt utbud idag. Därför är Berlingon en mental Duett. Typ.

Detta med härj- och jämt- lade jag redan märke till som liten spoling på väg till mormor. Men det bästa i den genren är nog damföreningen på Norrlands i Uppsala; de heter ju HärjaJämt.

06 september, 2006 07:57  
Anonymous Anonym said...

Men vadå 42 mil tor, ska du spva där och vara veckopendlare eller vadå?

I vintras körde vi över Flatruet av misstag, det var tufft.

06 september, 2006 08:08  

Skicka en kommentar

<< Home