tisdag, juli 18, 2006

Lantbrukstraktorsparallellslalomtävling

Tro det eller ej, men motorsportentusiasten Jon har varit på traktorrace med gamla jordbrukstraktorer. Parallellslalom med Le mansstart. Le mansstart innebar att traktorerna gick på tomgång och förarna startade utanför dem. Så en del av själva tävlingen var att kravla sig upp i traktorn och hitta pedalerna. Sedan kördes det mellan ensilagebollar, vidare in i en fålla som det backades ur och sedan tillbaka till starten.

Jag trodde att det skulle bli sådär. När jag var utbytesstudent i Texas blev jag ivägsläpad på en dragracingtävling i helvetet, 38 grader varmt, 80% luftfuktighet och det enda som fanns att dricka var DrPepper. Det var inte så kul men jag lärde mig dricka DrPepper.

Nu var det min farbror Carl-Göran med söner och vänner som ville ordna motorsport. Så på lägdorna nedanför gården var det i lördags racingbana. Det var i alla fall ofantligt roligt med gubbar och killar i jordbruksoveraller eller jeans och skinnjacka som sprang upp i sina gamla traktorer som oftast startade med ett hopp för att sedan studsa fram mellan höbuntarna. Inte helt sällan var mindre än fyra hjul i marken vilket ser rätt så vådligt ut när det är traktorer det handlar om. Och det var mycket folk - 2000 enligt LT - och stånd med sponsorer, utställare och grillade hamburgare. Och en speaker som skarvade, drog ifrån och la till. I pausen spelade Merit Hemmingssons bror Olle med Trio till kompet av kusin Lars nyinköpta veterantraktor som gick på tomgång. Och jag mös av stolthet över släkten och skrattade åt traktorerna som studsade fram samtidigt som det faktiskt var spännande med själva parallellslalommomentet. Den som förlorade åkte ut och ibland var det riktigt jämnt. Och jag förundrades över att så många hittat dit. Om jag kan ska jag absolut se tävlingen igen nästa år. Läs om tävlingen i ÖP och LT.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Wow. Stort!

22 juli, 2006 22:52  

Skicka en kommentar

<< Home