onsdag, juli 12, 2006

Eyvind Johnsson

Jag läser just nu Romanen om Olof av Eyvind Johnsson. Det är fyra böcker som handlar om Olof. Jag håller på med den första som gavs ut 1934 och jag förundras över språket. Det känns nytt och fräscht idag fast det handlar om flottning, Norrbotten och armod (inget ont om detta, men jag brukar inte förundras över språket i berättelser av denna typ). Många av de böcker vi läste på Skrivarlinjen tror jag att vi läste på grund av det språk de hade. Och så läser jag en bok från 1934 som ligger minst lika långt fram stilmässigt. Det ger i och för sig anledning att tro att många andra från den tiden var lika moderna. Johnsson är förmodligen den mest okände bland svenska nobelpristagare i litteratur. Han skrev även Krilontrilogin under andra världskriget som var kritisk till tyskarna i förtäckta om än tydliga ordalag. Har jag hört. Läs mer här.