torsdag, juli 06, 2006

Storsjöcupen

Det är Storsjöcupen i Östersund nu. En fotbollsturnering för barn och ungdomar med drygt 280 lag. 180 av dessa är från Norge. Turneringen sätter färg på stan. På campingen var det fullt. Många bor i klassrum här i Torvalla och dessutom är det flera fotbollsplaner här som används av turneringen. Igår på Prix var det fullt med läsk- och godisköpande norska barn. Pizzeria La Bomba här i Torvalla har specialerbjudanden och kiosken har öppet extra länge och lovar att det snart ska komma extra laddningar med godis. Vid Lillsjöskolan campar föräldrar på gräsmattan. När jag kom hem vid 22-tiden ikväll hörde jag jubel från gräsplanen en bit härifrån.

…och jag tycker det är häftigt. En massa barn åker till utlandet och köper billigt godis och billig skräpmat och spelar fotboll. Kanske är det sommarens stora grej för en del av dem och då åker de hit. Befolkningstätheten på den norska sidan är betydligt högre än här på den svenska, så överhuvudtaget är det många norrmän som åker hit.


För övrigt är luften fuktig efter flera åskväder som rensat bort det tunga ur luften. När jag cyklade hem var ljuset orange. Allt glittrade och alla människor var vackra utom mopedligisterna, men jag sjöng så jag tänkte inte så mycket på dem.

Etiketter: