måndag, juni 05, 2006

Armband - mot illamående?

Helena som var med och arrangerade dansdagen i Gävle berättade att hon köpt ett armband mot illamående eftersom hon alltid blev åksjuk. Något skeptiska köpte vi för att prova inför färjeresan mot Finland. Jag brukar ofta känna mig lite illamående på båtar. Jag satte på mig armbanden efter en stunds resa. De är elastiska och har en plastplutt som är vänd mot handleden. Denna plutt riktar man in mot en särskild punkt. Och det funkade faktiskt. Jag var lite lätt illamående och det släppte nästan omgående. Vad mer kan botas/lindras med plastpluttar? Man bara undrar. Armbandet heter Sea-Band och finns på Apoteket samt har en hemsida. Ska enligt förpackningen fungera mot illamående vid graviditet också.

4 Comments:

Blogger MaNo said...

Ja! Jag blir ibland åksjuk och har också skaffat sådana armband men har egentligen inte fattat om de funkar, eftersom jag inte vet om jag verkligen hade blivit åksjuk om jag inte haft dem. Så vad mig anbelangar kan de vara hur skräp som helst. Fast jag blev inte åksjuk på vindlande minibussturer i Polen i alla fall.

10 juni, 2006 00:22  
Blogger Jon Söder said...

Mamma provade på hemvägen och blev inte åksjuk, vilket är en klar indikator på att de fungerar. Åtminstone på en del.

12 juni, 2006 13:27  
Anonymous Anonym said...

Fungerar faktiskt enligt vetenskapliga studier (kolla i Läkartidningen). Men du snälla, flumma inte ut nu och spekulera angående "Vad mer kan botas/lindras med plastpluttar".

Skeptiker

26 juni, 2006 15:56  
Blogger Jon Söder said...

Varför ska man inte "flumma ut" i funderingar kring vad något som faktiskt fungerar mer kan användas till? Många andra verktyg (kan vi kalla det va (jag menar egentligen artefakter - men det är ett så pass kryptiskt ord att jag avstår) kan ju användas till många saker. Många läkemedel har ju i själva verket ofta varit avsedda för något annat än det de faktiskt används för.

26 juni, 2006 21:16  

Skicka en kommentar

<< Home