tisdag, maj 30, 2006

Hotell Russia

DN skriver att Hotell Russia (så var det skrivet på hotellet) i Moskva ska rivas. En jättemastodont, på andra sidan basilikan på Röda Torget. Jag imponerades och häpnade över den. Jag tycker det är sorgligt att den ska rivas. Visst, den är ful och otymplig och och ocharmig. Men den är en ändå en så typisk symbol över Sovjet. Dessutom kan jag inte låta bli att tycka om det storvulna. Åtminstone såhär efter själva Sovjet. Insprängd mellan den gamla pittoreska Engelska ambassaden och en massa lökupoler åt olika håll är det helt underbart bisarrt.

Alla backpackers verkar söka det exotiska och oförstörda, det som ännu inte blivit tillrättalagt för massturism. Välj Moskva. Inget är tillrättalagt och det är en supermetropol som för mig var ganska jobbig att befinna sig i men som gjort stort avtryck. Jag upptäckte att jag nästan inte vet något om staden och landet och att det likt alla andra storstäder faktiskt är en smältdegel för många kulturer. Sovjet var ju stort som en kontinent eller två. Bara en sån sak som att azerbadjansk och georgisk mat är värsta grejen i Ryssland var för mig helt okänt. Dessutom är inte Moskva bara Betongsovjetiskt utan har alla möjliga byggnadsstilar från olika tider. Jag skulle kunna skriva mycket mer om att vara i Moskva, men det var bara det om hotellet jag ville nämna. Jag vill att det ska vara kvar.