måndag, januari 31, 2011

Sådärja

Sådärja då...
  • Nu bloggar jag igen. Just nu alltså. I valet mellan att sova i alla fall fem timmar och blogga så verkar sömnen vinna. Den vinner över en hel del annat också.
  • Nu är jag tillbaka på jobbet efter först 50% föräldraledigt i 4 månader och helledigt i 10 månader. Här går alla om varandra med föräldraledigheter, ut och resaledigheter, tjänstledigheter samt kriga i Afghanistanledigheter. Och sen kommer folk tillbaka. Vi - jag - försöker just nu fatta var vi har varandra och hur det blir framöver.
  • Nu har Olov börja att intressera sig för vad text och bokstäver är. Jag är lätt chockad. Igår läste han och Petra mästerverket Kaj springer på pottan. Han frågade var i texten var det stod Kaj och efter var det var skrivet springer och så vidare. Efter ett tag kände han igen flera av orden och pekade ut dem i texten. Det hade jag inte ens föreställt mig att han skulle kunna göra. Han har precis fyllt två. Hade inte trott att han skulle prata så mycket som han gör heller. Eller att det skulle gå att förklara så mycket för honom. Jag är medveten om att föräldrar har till uppgift att vara imponerade sina barn. Men såhär alltså. Jag är förvånad.
  • Nu är jag igång med vintercyklandet igen. Minus 20? Inga problem. Ishalka? Inga problem. 2 dm snö? Jo, lite problem. Jag lyssnar på böcker på mp3-spelaren, drar på mig störtkrukan och försöker lägga upp ett vettigt tempo. Det är min egentid numer. Motion, pendling och kultur i ett. Alltid lika svårt med klädvalet vid cykling eftersom temperaturen pendlar upp och ner ganska mycket och cyklingen värmer så mycket inifrån efter en 3-4 kilometer. Förra veckan var -21 och det är den gång jag träffat mest rätt hittills. Jag varken frös eller svettades så mycket. Kändes som en seger över elementen.
  • Nu verkar jag ha blivit vädertåligare över lag. Nån timme om dan utomhus med barn verkar vara härdande. I julas åkte jag skidor en par-tre timmar i -30 ett flertal gånger och det var helt ok. Än så länge är det en kick varje gång jag tycker att vädret är helt ok fast det inte borde vara det.
  • Nu har jag skrivit blogg också. Inte illa. Vilket år som helst kanske jag uppdaterar länkarna.

Etiketter: , , ,

6 Comments:

Blogger nalle9 said...

Din blog är den finaste finkultur jag konsumerar. Det är alltid tänkvärt och klokt och träffsäkert. Och nu skämtar jag inte ens!

Långkalsong på dig

/björn

31 januari, 2011 21:22  
Blogger Fredrik B said...

Välkommen tillbaka till det världsomspännande elektriska nätet.
Fredrik B

31 januari, 2011 22:20  
Blogger Jon Söder said...

Tack Björn! Jag rodnar. Tack Fredrik! Bra jobbat Arvid!

01 februari, 2011 09:19  
Anonymous Torill Aasegg said...

Trivelig å se at du blogger litt igjen. Det kan virke som at vi er like flinke (?) til å blogge... Skjønt, jeg har jo 3 poster allerede i år.... ;) Håper det står bra til med deg og din familie Jon!

01 februari, 2011 16:27  
Anonymous Anonym said...

bra gjort Jon och tack för sällskap på folkes hus idag. Du kan väl vinka när du kör förbi mitt hus på morgonen??
Kram Mirja

02 februari, 2011 19:35  
Anonymous sara m said...

Med en mor med de studentbetygen och det högskoleprovsresultatet kan man nog inte vänta sig annat än ett överintelligent barn. Hans fars betyg vet jag inget om, men han är iaf bra på bokstäver han å!

12 februari, 2011 14:18  

Skicka en kommentar

<< Home