fredag, september 07, 2007

Eskilstuna, fredag e.m.

Jag förstår att ni alla är nyfikna på Eskilstuna. Själv har jag bara varit här en dryg halvtimma. På biblioteket är de snälla och man får låna dator utan att ha lånekort om man frågar snällt. Om man däremot skriker åt barn blir man utkörd, fick jag se.

Det lilla jag sett av staden ser lite finskt ut på något vis. Platt och fyrkantiga byggnader. Men det kanske bara är mina fördomar. I alla fall två ställen heter något med Munktell som får mig att tänka på kusin Lars Bolinder-Munktell traktor. Bolinder-Munktell blev sedermera BM i Volvo BM och ytterligare ett litet samband i en stor värld knyts ihop. Gallerian här heter Smedjan och speedwaylaget heter Smederna. En villa i Hagnesta Hill verkar vara ca en halv miljon billigare än i Odensala där vi bor. 10000 av kommunens 93000 är sverigefinnar. Av dessa är 20% finlandssvenskar. Då borde de alltså vara sverigefinlandssvenskar. Utanför biblioteket kan man läsa "Cykelparkering endast för bibliotekets personal".

Jag brukar fortfarande tycka att X2000 är lite lyxigt. Men den här gången blev jag lite illamående och sen såpass att jag blev svettig. Först vid Arlanda kom jag på att jag har kvar mina armband mot illamående i ryggsäcken. Känner jag det minsta på vägen hem åker de på. Apropå svettig så luktade inte hon som satt bredvid mig så gott. Jag misstänker att hon var scout för det var flera scouter på tåget. Verkar vara något slags ting som de ska på. Hon var i alla fall den förste jag sett som suttit och klurat med ett hemgjort sudoko.

Folk lyckas se både uppmuntrande och avvaktande ut när de tackar nej till Situation Stockholm på perrongen.

Och för första gången i Sverige har jag åkt dubbeldäckartåg.

Etiketter: , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här var det roligaste jag läst på länge!
Jag fick veta allt.

08 september, 2007 23:50  
Blogger Carina Starkström said...

Ja, själv jobbar jag som fan och lyssnar på Fint tillsammans. Full fart och sol hela dagen! Tänkte att du ville veta det.

11 september, 2007 14:00  
Blogger Jon Söder said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

11 september, 2007 15:37  
Blogger Jon Söder said...

Jag anar att det finns hopp för dig Carina. Med Fint tillsammans som sällskap går det bra. Just nu lyssnar jag mest på Eva Åström Rune och Lynyrd Skynyrds (pronounced 'lĕh-'nérd 'skin-'nérd).

Fredrik: Det blev allt eftersom jag inte orkade gå på stan utan kände mig lugn och trygg med en dator framför mig. Jag behövde sitta vid en dator och skriva.

11 september, 2007 15:37  

Skicka en kommentar

<< Home