måndag, maj 03, 2010

Jag kom att tänka på Konsum i Hedemora

Jag kom att tänka på Konsum i Hedemora. Bara sådär, när jag klädde på Olov overallen. Det kan ha varit Konsum i Sala eller möjligen Konsum i Leksand, fast där var det nog gatuköket. Asfaltplanen. Ungarna utanför som åkte inlines. Jag har slutat säga Rollerblades, som det en gång hette. Det var sådär varmt som det kan vara en sen eftermiddag på en asfaltplan när det är som allra varmast i Dalarna eller om det nu var Västmanland (väl? Sala?). Det kan vara så att jag blandar ihop konsumbesöken eftersom det var så varmt. Det var en årets varmaste dagar en riktigt varm sommar och vi åkte bil från Mariefred till Sveg, jag och Petra. Det kan ha varit 2002. Det var en vit, rostig Saab 9000 med en sprucken högtalare och ingen AC what so ever. Vi doppade bomullstyg i vatten och baddade oss med. Badade i Sala. Jag tror det var den gången vi badade i Sala. Brygga i U-formation vid en tjärn. Lite dyigt av alla badande men riktigt skönt vatten. De blandas ihop alla resorna genom Dalarna på olika ledder.

På radion pratade de om varghat i Dalarna. Det märks inte när man åker igenom men det ska visst finnas där mer än någon annanstans. Och det har varit en TV-dokumentär om varghatare som jag inte sett men skulle ha velat se. Tydligen skulle varghatare vara som folk är mest. Nu har jag befunnit mig i sammanhang där det är helt självklart att vargar ska han en plats bredvid andra djur i skogen och i sammanhang där det är lika självklart att eftersom vargar dels äter det man jagar och dels äter den livskamrat man jagar med så vill man ha bort vargen. Och i ingen av grupperna har det funnits någon öppning att se det på något annat sätt.


Vi åkte genom Dalarna även för snart två år sen när vi gjorde vår turné genom Sverige innan det var dags för småbarnsliv. Även då var vi på genomresa och även då var det en av sommarens varmaste dagar som vi valde att förlägga till en bil utan kyla. Vi slog upp tältet vid en sjö strax söder om Ludvika och badade även då innan vi fastnade hos Björn och Erika i Falun för en sen middag innan vi tuffade vidare mot Sveg. För övrigt är det en riktigt snygg bild på en konsumparkering inne i omslaget till Sators Stereo.

Enskilt läge i Dalarna.

Etiketter: , , ,