onsdag, februari 09, 2011

Dagens läxa

Det är sista dagen på femdagarsledigheten och jag funderar på hur jag ska få tid med så mycket som möjligt den här dagen. Men först några visdomsord. Vad jag lärde mig utan att gå i skolan sista dagarna:
  • Jämställdhetsbonus. Jag har äntligen fattat hur det funkar. Om vi från 1 januari till 31 december är hemma lika många månader med barnen cashar vi in 13 papp på skatteåterbäringen. Om jag är hemma ena året och Petra andra året med samma barn tjänar vi noll. Det är helt kalenderårsbaserat. Vi kommer tjäna noll på Olov och dra in maxpotten på Astrid. Bra tänkt, men inte helt rätt ändå, politikerna och tjänstemännen.
  • Kämä lachej = tjena, läget på tigrinji - ett av två eritrianska språk. Men om du hälsar på en med snopp ska det vara kämä lacha.
  • Om somaliska seder och bruk. Vi var på kurs om somalierna. Helt fascinerande. Hur får man samhället att funka med noll stat som styr upp saker och ting. Ingen Försäkringskassa och inga sociala myndigheter. Ingen a-kassa. Om kvinnan behandlas dåligt av mannen så kommer hennes klan och hjälper till och säger ifrån eftersom hon fortfarande hör till dem. Änkepensionen är att man som kvinna har rätt att gifta sig med mannens bror ifall mannen dör. Precis som Onan i Bibeln alltså.
  • Tigrinji - eller eventuellt tigrinska - har 220 tecken. Besvärligt med bokstavskylskåpsmagneter kan man tänka.

Etiketter: , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

å jag fick lära mig var ordet onani kommer från! Tack snälla Jon. Kram på re Mirja

15 februari, 2011 18:47  
Blogger MaNo said...

åhå. Vem höll i somaliakursen? jag skulle vilja få utökad förståelse om ett och annat. fast mest om Afghanistan och de människor som lever där kanske.

vet du förresten om ditt grupphem har deltagit i en jämförelse med mitt förrresten? Eller är det nåt annat Östersundsboende?

08 mars, 2011 23:00  
Blogger MaNo said...

hallå - ska du inte börja om att blogga nångång? Jag saknar dina inlägg. Och det finns nog fler än jag som väntar.

14 augusti, 2011 00:36  
Blogger Jon Söder said...

okej ra

14 augusti, 2011 22:19  

Skicka en kommentar

<< Home