torsdag, mars 18, 2010

Du och jag, föräldraledigheten. Du och jag.

Jag läser gamla blogginlägg och funderar på hur det ska kunna bli nåt mer skrivet här. Jag har ju fullt upp med äta-sova-tupplura-äta-fika-mellanmål-öppnis-bytis-rytmis och allt allt annatis som bara finns där utan att ta en paus. Nu sover Olov och jag hoppas att babyradion funkar som den ska för jag sitter i mammas och pappas källare i Sveg och jag tror inte att jag skulle höra honom.

Jag har blivit en som har åsikter om öppna förskolan. Testade en tredje "öppna" igår. Vi är på besök i Sveg, Olov och jag. Vi testade öppnis i Sveg. Det var några år sedan då jag kom på att jag inte riktigt vet vad det innebär att vara vuxen i Sveg. Så länge man går i skolan och är inblandad i föreningsliv är ju allt serverat. Man har ju tonårstråkigt ändå men det händer mycket och åtminstone mitt sociala liv var ganska uppbokat av inbokade aktiviteter. Försökte intervjua mammorna igår. Vi går även på babyrytmik - fortsättningen. Har inte hunnit bada mer än en gång fast jag la hela förra årets friskvårdspeng på badkort. Man ska ju äta-laga mat-plocka-tvätta-diska-ringa Försäkringskassan-ringa Länsförsäkringar-handla-skotta snö också. Jag är alltså föräldraledig. Fosterlandets belöning till oss som drar vårt strå till stacken för att få fram skattebetalare till framtida pensionsutbetalningar. Det är hur fint som helst att det finns - men ett tydligare och mer begripligt användargränssnitt (och då pratar vi hela FK, inte bara hemsidan) hade inte skadat. Jo. Jag har visst blivit en som har åsikter om Försäkringskassan också. Och utformning av barnvagnar. Och barnmat. Och barn-TV. Och barnleksaker som låter. Fast med barn-TV barnleksaker som låter har jag blivit betydligt mer liberal än jag hade tänkt mig vara. Allt som roar Olov en stund, som gör att maten kan bli klar, tvätten vikt, inköpslappen skriven kan eller att han går ner i varv inte vara så dåligt. Och det finns schyssta barnprogram för småbarn också.


Etiketter: , ,

5 Comments:

Blogger mberzell said...

Jag har också börjat bli en som har åsikter om saker jag aldrig trodde att jag skulle ha åsikter om. BVC till exempel, eller leksaker som låter, eller bussetikett när det gäller barnvagnar. Och jag är inte ens föräldraledig än... Åsikterna sipprar in ändå.

18 mars, 2010 18:07  
Anonymous Anonym said...

välkommen tillbaka till nätet jon
/Fredrik B

18 mars, 2010 21:31  
Blogger Jon Söder said...

Tack, Fredrik! Som tur är har en del av åsikterna ändrats till att vara mindre sura, Martin. Kul att ni hittade hit så snabbt igen!

19 mars, 2010 20:26  
Anonymous Syster yster said...

Hmm, jag väntar med spänning på din utläggning om hur det är att vara vuxen och bo i Sveg. Jag har ju aldrig testat på allvar..

24 mars, 2010 19:42  
Blogger Jon Söder said...

Du lär få vänta, ystra syster. Jag har inte tänkt flytta dit.

25 mars, 2010 23:13  

Skicka en kommentar

<< Home